onsdag den 26. november 2014

Den Fredløse

"Den Fredløse", skrevet af Carina Evytt, udgivet 2014, 5/5 Stjerner.
Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup.

"Når historien er eviggyldig, bliver sted og tid ligegyldig."

Storbondens datter Anna er en ung pige, som på ingen måde har travlt med at blive voksen og gift. Trods hendes families ønske om et snarligt ægteskab, og en mere passende opførsel, trækker Anna i den modsatte retning. Hun har svært ved at affinde sig med de forventninger samfundet og hendes familie har til hende. Det samme føler tateren Rham, som arbejder på gården hvor Anna bor. Rahm er vant til at flakke vildt og vidt omkring, og kommer kun sommeren over for at arbejde for Annas far. De to får hurtigt en interesse for hinanden, og da Anna en dag finder et enhjørningeføl (Tigan), begynder deres venskab. Et vendskab der senere udvikles til en lidenskabelig kærlighed, og gensidig afhængighed af hinanden. Problemet er bare, at samfundet ikke lægger op til venskab mellem hvide og tatere, for slet ikke at nævne kærlighed!
Rham nægter at underkaste sig autoriteter, og bliver således et objekt for had - både for egnens gendarmerer og den magtsyge politiker Markstrand, men også for bønderne.
Anna nægter at støtte op om fremmedhadet, og kommer i problemer blandt naboer og familie.

En kamp for frihed, retfærdighed og retten til selv at vælge hvem man elsker begynder. Som bekendt har hver kamp sine tab, og denne er ikke en undtagelse.

Jeg har redet på Tigan, kysset med Rham og grædt med Anna!

Jeg elskede at læse historien om Anna og Rham! Efter at have vænnet mig til forfatterens skrivestil, kunne jeg finde mig til rette i historien. Først syntes jeg, at skrivestilen var lidt amatøragtig, men hvor tog jeg fejl. Denne ukomplicerede og letlæselige skrivestil gør blot at man kan lade sig opsluge af den smukke historie! Bogen starter som en barndomsdrøm, med skov, den første forelskelse og uskyldighed, og bevæger sig ind i den voksne bevidste verden. En verden hvor der er forskelle, straf, normer for passende opførsel, regler og fordømmelse. Det der binder Rham og Anna sammen gennem hele bogen, er enhjørningen Tigan. Tigan er et symbol på deres kærlighed og samhørighed, og når jeg tænker tilbage på historien, er der visse ting jeg burde have vidst ville komme.
Siderne fløj forbi mig, og jeg levede i et eventyr fuld af ild, grænseløs kærlighed og uretfærdighed. Et eventyr om tatere, dæmoner, enhjørninge, og nok den værste skabning af alle; det dømmende menneske. Kærligheden mellem Rham og Anna er så stærk, men samtidig sønderknusende, og man føler deres frustration, deres drømme og håb helt ud i fingerspidserne. 
Samtidig med at jeg læste følte jeg enorm vrede og afmagt på de to elskendes vegne, især da historien tog en uventet drejning, og ikke leverede mig en lykkelig slutning. 
Jeg ville ønske bogen aldrig sluttede, og håber at forfatteren leverer en fortsættelse!? 

Tusind tak til forlaget Tellerup for denne fantastiske bog! Og ikke mindst tak til forfatteren Carina Evytt, for at levere en uforglemmelig historie.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar