mandag den 6. oktober 2014

Sarahs skytsengel


Sarahs skytsengel, skrevet af Tanja Lønberg Rasmussen

Sarahs skytsengel, skrevet af Tanja Lønberg Rasmussen, udgivet 2014, 3 1/2 ud af 5 Stjerner

I bogen hører vi om Sarah, og hendes forhold til hendes voldelige mand Ulrik. Sammen har de en søn, Ryan, som bliver Sarahs vigtigste grund til at flygte fra hendes mand.
Ulrik er politimand, og Sarah er derfor udemærket klar over, at flugten ikke bliver nem, og at den måske aldrig stopper.

Sarah tager sin søn på armen, og løber fra hendes og Ulriks fælles hjem. Uden noget tilflugtssted, vandrer Sarah rundt i mørket, bange og modløs.
Heldigvis krydser Jacob hendes vej, og hjælper hende. Jacob er soldat, og hjemvendt fra krigen i Afghanistan. Han lider af PTSD, som følge af hans tid i det krigshærgede land.
Hurtigt går det op for Jacob, hvor meget Sarah har brug for hjælp, for at undslippe hendes psykotiske og voldelige mand, og her begynder deres farlige færd sammen...

Denne bog er helt klart en page-turner, der er action næsten hele tiden, og man rives ud mod kanten af sofaen. Der er blevet gjort et stort stykke arbejde fra forfatterens side, med at researche emner som PTSD hos soldater, og om hvad det vil sige, at være i et forhold med en voldelig partner.
Der var dog enkelte episoder, som jeg ikke fandt nær så realistiske, og det er synd, i og med, at bogen indeholder så kraftfulde emner. 
Imens jeg sad og læste bogen, udsprang en masse andre historier knyttet til dennes. Den satte virkelig mine tanker i gang, og jeg sad til sent om aftenen, og tænkte: Hvad nu hvis bogen startede sådan her? eller sluttede sådan her? Hvad hvis den var skrevet i 1. person? osv osv. - og det er jo med til at gøre bogen spændende for læseren.
Jeg ville ønske, at historien handlede mere om Sarah, at vi kunne følge optakten og kulminationen i hendes ægteskab meget mere. Sarah skal noget mere frem, så vi lærer hendes personlighed bedre at kende.

Jeg troede først, at jeg havde regnet hele bogens handlingsforløb ud, at jeg vidste hvad der ville ske, og hvordan den endte.
Her må jeg virkelig krybe til korset, og sige, at forfatteren har gjort et rigtig flot stykke arbejde, med at holde sig fra de ellers så trivielle handlingsforløb. Stort set hele bogen igennem, blev jeg overrasket over de små drejninger den tog.

Tanja L. Rasmussen tager virkelig fat i nogle vigtige emner, og giver læseren viden omkring disse gennem sin fiktive fortælling om Sarah, Jacob og Ulrik. 

Jeg skal helt klart læse bog nr. 2 - og jeg glæder mig til den kommer frem!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar